Zamknij

Sztum. Mieszkańcy Koniecwałdu mówią stanowcze NIE dla odpadów pod swoimi oknami

. 20:08, 29.09.2025 Aktualizacja: 22:30, 29.09.2025
Skomentuj Zdjęcie Zbigniew Pędziwilk Zdjęcie Zbigniew Pędziwilk

W Koniecwałdzie wrze. Na działce nr 202/3 inwestor Zakład Wielobranżowy „WIĄZAR” Wiesław Menard planuje utworzenie bazy magazynowo-transportowej wraz ze zbieraniem i przetwarzaniem odpadów. Według raportu środowiskowego zakład miałby przyjmować nawet do 4 tys. ton odpadów rocznie, prowadzić myjnię i dezynfekcję pojazdów oraz kontenerów, a także wykonywać przetwarzanie odpadów poza instalacją.

Problem w tym, że cały teren inwestycji zajmuje 1 ha, a odległość od najbliższych zabudowań mieszkalnych to zaledwie 11 metrów. To nie pomyłka – zaledwie kilkanaście kroków od domów ludzi ktoś chce urządzić zakład śmieciowy.

Głos mieszkańców: fetor, szczury, skażenie wód i pożary

„Każdy wie, czym pachnie taka działalność i jak daleko roznosi się smród. Do tego szczury, zagrożenie skażenia wód podskórnych i częste w ostatnich latach pożary na podobnych składowiskach” – alarmują mieszkańcy.

Ludzie nie kryją oburzenia. Zwracają uwagę, że inwestor pochodzi z Wielkiego Komorska koło Warlubia, więc podatki od tej działalności nie zostaną w gminie, a cała uciążliwość spadnie na lokalną społeczność.

Co więcej mieszkańcy nie mogą zrozumieć działań a raczej brak działań odpowiednich instytucji:

  • postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku z dnia 18 marca 2025 r., znak: RDOŚ-Gd-WOO.4220.27.2025.AK.2, o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wraz z określeniem warunków koniecznych do uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • opinią Dyrektora Zarządu Zlewni w Elblągu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 25 lutego 2025 r., znak: GE.ZZŚ.4901.10.2025.PK, o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wraz z określeniem warunków i wymagań koniecznych do uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  • Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Malborku, który wydał milczącą zgodę.

Zarzut wobec władz: ukrywanie informacji

Największy gniew budzi postawa władz. Mieszkańcy twierdzą, że nikt nie poinformował ich na czas o planach inwestycji dowiedzieli się od osób trzecich, a oficjalny komunikat pojawił się dopiero… dwa dni po zebraniu sołeckim.

 „Mieszkańcy Koniecwałdu przypominają władzom, że ich aktywność nie może kończyć się na kampanii wyborczej a mają służyć mieszkańcom nieustannie przez całą kadencję.” – mówią rozgoryczeni.

Protest narasta

W Koniecwałdzie ruszyła zbiórka podpisów przeciw inwestycji. Protest chętnie popierają także mieszkańcy Gościszewa, Sztumu czy Czernina. Ludzie deklarują, że są gotowi protestować pod sztumskim urzędem, nagłaśniać sprawę w mediach i zainteresować nią organizacje ekologiczne.

To już nie tylko lokalny problem – to sprawdzian dla władz Sztumu, czy staną po stronie mieszkańców, czy po stronie biznesu odpadami?

Na terenie bazy mają być gromadzone i przetwarzane odpady:

Lp.         Kod odpadu       Rodzaj odpadu   Maksymalna ilość odpadów Mg/rok (ton)

1             15 01 01            Opakowania z papieru i tektury 1 000 ton

2             15 01 02            Opakowania z tworzyw sztucznych 1 000 ton

3             15 01 03            Opakowania z drewna 1 000 ton

4             15 01 04            Opakowania z metali 1 000 ton

5             15 01 05            Opakowania wielomateriałowe   1 000 ton

6             15 01 06            Zmieszane odpady opakowaniowe 1 000 ton

7             15 01 07            Opakowania ze szkła 1 000 ton

8             15 01 09            Opakowania z tekstyliów 1 000 ton

9             15 01 10*           Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi      

                                          zanieczyszczone 50 ton

10          15 02 03              Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i

                                          ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02 50 ton

11          16 01 03              Zużyte opony 1 000 ton

12          17 01 01              Odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów 1 000 ton

13          17 01 02              Gruz ceglany 1 000 ton

14          17 01 03              Odpady innych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia 1 000 ton

15          17 01 07              Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów 

                                          ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06  1 000 ton

16          17 01 80              Usunięte tynki, tapety, okleiny itp. 200 ton

17          17 02 01              Drewno 1 000 ton

18          17 02 02              Szkło 1 000 ton

19          17 02 03              Tworzywo sztuczne 1 000 ton

20          17 03 80              Odpadowa papa 500 ton

21          17 04 01              Miedź, brąz, mosiądz 1 000 ton

22          17 04 02              Aluminium 1 000 ton

23          17 04 05              Żelazo i stal 5 000 ton

24          17 04 07              Mieszaniny metali 5 000 ton

25          17 06 04              Materiały izolacyjne inne niż wymienione w 17 06 01 i 17 06 03 1 000 ton

26          17 08 02              Materiały budowlane zawierające gips inne niż wymienione w 17 08 01  1 000 ton

27          17 09 04              Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w

                                           17 09 01,17 09 02 i 17 09 03      1 000 ton

28          20 01 01              Papier i tektura 1 000 ton

29          20 01 02              Szkło 1 000 ton

30          20 01 10              Odzież   100 ton

31          20 01 11              Tekstylia  100 ton

32          20 01 23*           Urządzenia zawierające freony   500 ton

33          20 01 25              Oleje i tłuszcze jadalne   10 ton

34          20 01 32              Leki inne niż wymienione w 20 01 31 20 ton

35          20 01 34              Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33   50 ton

36          20 01 35*           Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21  

                                           i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki   500 ton

37          20 01 36              Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01

                                           21, 20 01 23 i 20 01 35  500 ton

38          20 01 38              Drewno inne niż wymienione w 20 01 37 1 000 ton

39          20 01 39              Tworzywa sztuczne 1 000 ton

40          20 01 40              Metale  1 000 ton

41          20 01 41              Odpady z czyszczenia kominów (w tym zmiotki wentylacyjne) 1 000 ton

42          20 01 80              Środki ochrony roślin inne niż wymienione w 20 01 19  10 ton

43          20 01 99              Inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny 1 000 ton

44          20 02 02              Gleba i ziemia, w tym kamienie  1 000 ton

45          20 03 02              Odpady z targowisk 1 000 ton

46          20 03 03              Odpady z czyszczenia ulic i placów 1 000 ton

47          20 03 07              Odpady wielkogabarytowe 2 000 ton

48          20 03 99              Odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach 1 000 ton

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%