Zgodnie z przyjętym harmonogramem prac inwestycyjnych realizowanych w ramach rządowego programu „Budowy 100 obwodnic”, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła do Wojewody Pomorskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55. Jeśli procedury administracyjne przebiegną sprawnie, decyzja ma zostać wydana w marcu 2026 roku, a jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
Obwodnica Sztumu coraz bliżej
To kolejny etap długo przygotowywanego przedsięwzięcia, które powstało z inicjatywy rządu Prawa i Sprawiedliwości w ramach programu rozpoczętego w 2020 roku. O inwestycję już w 2019 r, w którą mało kto wierzył, walczyli radni i działacze Prawa i Sprawiedliwości, podkreślając jej znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa, jakości życia mieszkańców oraz rozwoju miasta. Planowana obwodnica Sztumu będzie miała blisko 10 kilometrów długości i zostanie zrealizowana w systemie tradycyjnym „Buduj”. Zgodnie z planem, realizacja inwestycji ma potrwać w latach 2026–2029.
Zielone światło dla inwestycji - a było czerwone?
Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury w dniu 8 października 2025 roku wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, w obecności burmistrza Miasta i Gminy Sztum Bartosza Mazerskiego, podpisał Aneks nr 2 do Programu Inwestycji dla zadania „Budowa obwodnicy Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55”. Dokument zwiększa szacunkowy łączny koszt inwestycji, zabezpieczając dodatkowe środki w związku z wymaganiami decyzji środowiskowej oraz wzrostem cen materiałów, kosztów nabycia gruntów, badań archeologicznych i nadzoru budowlanego.
Złożenie wniosku to bez wątpienia dobra wiadomość dla mieszkańców Sztumu i całego regionu, którzy od lat czekali na odciążenie miasta z uciążliwego ruchu tranzytowego. Pozytywny sygnał płynie także z faktu, że obecny rząd nie skasował tej inwestycji, kontynuując prace rozpoczęte jeszcze w poprzedniej kadencji. W dobie częstych zmian priorytetów inwestycyjnych w skali kraju, utrzymanie obwodnicy Sztumu w rządowym programie pokazuje, że projekt ma realne znaczenie i jest potrzebny lokalnej społeczności.
Parametry techniczne trasy
Nowa obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jedną jezdnią i jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Trasa rozpocznie się na północy Sztumu, w rejonie Parku Technologicznego, a zakończy na połączeniu z DK55 za Sztumską Wsią. W ramach inwestycji powstanie:
Tranzyt poza Sztum – bezpieczeństwo w centrum
Budowa obwodnicy ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Sztumu, który obecnie koncentruje się na drodze krajowej nr 55.Inwestycja poprawi bezpieczeństwo mieszkańców, zmniejszy natężenie ruchu w mieście, a także zwiększy przepustowość głównych ulic. Nowy przebieg drogi usprawni ruch dalekobieżny i regionalny, co będzie szczególnie odczuwalne w sezonie turystycznym.
0 0
Będzie obwodnica ,a Sztum dalej nie będzie się rozwijał.Brak perspektyw dla młodych.Tu potrzebny duży inwestor.Strefa ekonomiczna leży już od 10 lat i efektów nie ma.