Rząd zapowiedział przebudowę skali podatkowej od 2027 roku. Pomiędzy stawkami 12 i 32 proc. ma pojawić się dodatkowy próg. Według wyliczeń Ministerstwa Finansów na zmianach skorzysta około 3,5 mln podatników.
Premier Donald Tusk oraz minister finansów i gospodarki Andrzej Domański przedstawili w środę, 19 sierpnia, propozycje zmian w podatkach. Nowe rozwiązania miałyby zacząć obowiązywać w 2027 roku.
Najważniejsza zapowiedź dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Rząd chce podnieść granicę drugiego progu podatkowego ze 120 do 130 tys. zł rocznie. Ma także wprowadzić dodatkową stawkę w wysokości 24 proc.
Obecnie dochód do 120 tys. zł jest opodatkowany stawką 12 proc. Po przekroczeniu tej granicy podatnik płaci 32 proc. od nadwyżki.
Zgodnie z rządową propozycją próg ma zostać przesunięty do 130 tys. zł. Nadwyżka pomiędzy 130 a 150 tys. zł zostałaby objęta stawką 24 proc. Dopiero dochód przekraczający 150 tys. zł podlegałby opodatkowaniu stawką 32 proc.
Kiedy przekraczamy 130 tys. zł, to nie łapiemy się na ten najwyższy, 32-proc. próg, tylko będziemy mieli 24 proc.
– powiedział Donald Tusk, cytowany przez Polską Agencję Prasową.
Nie oznacza to, że cały roczny dochód osoby zarabiającej ponad 130 tys. zł zostanie opodatkowany stawką 24 proc. Wyższa stawka obejmie wyłącznie część dochodu przekraczającą ustalony próg.
Według zapowiedzi rządu na nowych zasadach ma skorzystać około 3,5 mln podatników. Minister Andrzej Domański przekazał, że maksymalna roczna korzyść może wynieść 3600 zł.
Dokładna kwota będzie zależała od osiągniętego dochodu. Najwięcej mają zyskać osoby, które obecnie część swoich zarobków rozliczają według stawki 32 proc.
Zmiany nie zostały jeszcze uchwalone. Aby zaczęły obowiązywać od 2027 roku, odpowiednie przepisy muszą przejść pełną ścieżkę legislacyjną.
💬 Minister @MF_GOV_PL, @Domanski_Andrz:
— Kancelaria Premiera (@PremierRP) August 19, 2026
Mamy dobrą wiadomość dla 3,5 mln podatników! Zmieniamy skalę podatkową tak, by więcej pieniędzy zostawało w kieszeniach Polaków.#WięcejWPortfelu pic.twitter.com/KANusMgBkF
Obniżenie obciążeń dla części podatników będzie kosztowne dla budżetu państwa. Rząd chce pozyskać część potrzebnych pieniędzy poprzez podniesienie podatków największym przedsiębiorstwom oraz osobom o najwyższych dochodach.
Stawka CIT dla firm osiągających roczne przychody przekraczające 50 mln euro, czyli około 200 mln zł, ma wzrosnąć z 19 do 22 proc. Zmiana ma objąć również podatkowe grupy kapitałowe.
Rząd proponuje także podniesienie daniny solidarnościowej z 4 do 5 proc. dla osób zarabiających ponad milion złotych rocznie.
Kolejną zmianą ma być obniżenie limitu przychodów pozwalającego przedsiębiorcom korzystać z ryczałtu. Obecnie wynosi on 2 mln euro, a zgodnie z propozycją miałby spaść do 250 tys. euro, czyli około miliona złotych.
Rząd argumentuje, że dodatkowe wpływy od największych firm i najlepiej zarabiających mają pomóc sfinansować ulgę dla milionów podatników. Ostateczny kształt zmian będzie znany po przedstawieniu projektu ustawy.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu nowysztum.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz