Zamknij

Pantografy pociągów pod kontrolą również w woj. pomorskim

09:19, 23.07.2024 . Aktualizacja: 09:23, 23.07.2024
Skomentuj

Rocznie występuje średnio 100 awarii, które powodują opóźnienia pociągów i utrudnienia w ruchu
kolejowym. Te problemy wynikają ze złego stanu technicznego pantografów (odbieraków prądu) –
urządzeń umieszczonych na dachach lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów
trakcyjnych. W odpowiedzi na te wyzwania systematycznie wdrażamy nowoczesne rozwiązania do
wykrywania usterek tych urządzeń.
Zadaniem systemu Detekcji Stanów Awaryjnych Pantografów (DSAP) będzie monitorowanie stanu
pantografów pociągów kursujących na liniach kolejowych Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny
(nr 9) i Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański (nr 260). Jest to kolejne wdrożenie na sieci
kolejowej stanowiska systemu monitorowania odbieraków prądu – pierwsze zbudowano w 2022 r.
Prace o wartości ok 5 mln zł wykona Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o.
Planowany termin odbioru robót - grudzień 2024 r. W ramach umowy Spółka ta jest zobowiązana
także do utrzymania systemu do końca grudnia 2027 r.
DSAP umożliwia weryfikację parametrów pantografów podczas każdego przejazdu pociągu, co jest
znacznie częstsze niż w przypadku tradycyjnych pomiarów. Analiza zarejestrowanych danych
pozwala na obserwację zmian parametrów odbieraków prądu i podejmowanie szybkich działań w
odpowiednim czasie. Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym nie tylko
zwiększa niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ogranicza liczbę usterek
sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem.
Stanowisko DSAP, czyli specjalna bramka wyposażona w zespół czujników, działa już na liniach
Warszawa – Katowice (nr 1) oraz Warszawa – Grodzisk Mazowiecki (nr 447). W 2023 r. system
skontrolował ponad 110 tysięcy pociągów i prawie 146 tysięcy pantografów. Dzięki temu w prawie 7
tysiącach pociągów (6,3% łącznej liczby zeskanowanych składów) zidentyfikowano nieprawidłowy
stan odbieraków. W 318 przypadkach sytuacja wymagała pilnego zgłoszenia przewoźnikom i

podjęcia interwencji, co pozwoliło uniknąć uszkodzeń infrastruktury kolejowej i taboru oraz zapobiec
utrudnieniom w ruchu pociągów.
Planowana jest dalsza rozbudowa systemu DSAP, obejmująca najważniejsze węzły kolejowe.
Możliwe będzie monitorowanie strategicznych odcinków linii kolejowych zarządzanych przez PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A., co przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa w ruchu
kolejowym.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%