W historii finansów publicznych rzadko zdarza się, aby podatki zarządzane przez samorządy były obniżane, a nawet utrzymywane na stałym poziomie z początkiem nowego roku. Zazwyczaj obserwujemy wzrost tych obciążeń, który teoretycznie ma zwiększać wpływy do budżetu lokalnego. Środki te są następnie przeznaczane na realizację różnorodnych zadań i inwestycji na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego.
Jednakże, zbyt wysokie stawki podatków, szczególnie w regionach mniej atrakcyjnych inwestycyjnie, mogą działać hamująco na rozwój gospodarczy. Wysokie podatki mogą odstraszać potencjalnych inwestorów oraz obciążać istniejących przedsiębiorców, co w konsekwencji prowadzi do spowolnienia rozwoju ekonomicznego. Długoterminowo, taka sytuacja może nawet doprowadzić do spadku wpływów podatkowych, co stwarza ryzyko kryzysu finansowego dla samorządu.
Ministerstwo Finansów co roku ogłasza maksymalne stawki podatku od nieruchomości. W 2024 roku w porównaniu z ubiegłorocznymi będą wyższe o 15 proc. Samorządy mogą, ale nie muszą sięgnąć po maksymalne limity.
Poniżej przedstawiamy podwyżki przygotowane przez władze gminy w maksymalnej skali i przyjętych przez radnych miasta na rok 2024:
od gruntów:
a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania
w ewidencji gruntów i budynków – ze 1,10 zł na - 1,27 zł od 1 m2 powierzchni - wzrost o 15,4%
b) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior
i zbiorników sztucznych – z 5,79 zł na 6,66 zł od 1 ha powierzchni - wzrost o 15,02%
c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego
przez organizacje pożytku publicznego - z 0,50 zł na 0,58 zł od 1 m2 powierzchni - wzrost o 16%
d) niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października
2015 r. o rewitalizacji (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz.485 ze zm.), i położonych na terenach, dla których
miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę
mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – z 0,50 zł na 0,58 zł od 1 m2 powierzchni - wzrost o 16%
2) od budynków lub ich części:
a) mieszkalnych -z 0,98 zł na 1,13 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej - wzrost o 15,3%
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – z 27,30 zł na 31,40 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej - wzrost o 15%
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem
siewnym – z 13,30 zł na 15,30 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej - wzrost o 15%
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – z 5,87 zł na 6,76 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej DZIENNIK URZĘDOWY WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Gdańsk, dnia 08.12.2022 r. Poz. 4897 - wzrost o 15,15%
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego
przez organizacje pożytku publicznego – z 9,60 zł na 11,04 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej - wzrost o 15%
3) od budowli
a) wykorzystywanych na potrzeby zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz zbiorowego
zaopatrzenia w wodę w rozumieniu ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2028) - 0,5 % ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3-7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz