Zamknij

Key acoount manager - na czym polega jego praca?

art. sponsorowany + 15:42, 29.01.2025 Aktualizacja: 15:42, 29.01.2025

Każdy przedsiębiorca doskonale wie, jak istotna jest odpowiednia relacja firmy z klientami. Od nich zależy to, czy osiągniemy sukces i czy nasze usługi będą cenione. W efekcie coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty, który zadba o takie relacje. Kim jest key account manager? Jak wygląda jego praca i czym zazwyczaj się zajmuje?

Key account manager

Kim jest key account manager? Najprościej mówiąc, jest to specjalista od spraw kluczowych klientów, odpowiadający za kontakty przedsiębiorstwa z klientami. Z jednej strony ma za zadanie podtrzymywać relacje, a z drugiej zawierać nowe i podpisywać kolejne umowy. Oczywiście zakres jego obowiązków może być różnorodny, jednak najważniejsza jest tutaj opieka nad najważniejszymi klientami. Zazwyczaj jest to 20% klientów generujących nawet do 80% dochodu przedsiębiorstwa. Nikogo nie dziwi zatem fakt, że relacja z nimi ma kolosalne znaczenie. Specjalista z tego zakresu pozyskuje nowych odbiorców, negocjuje z klientami, doradza im i sporządza dla nich umowy. Poza tym sporządza raporty finansowe dotyczące produktów, marketingu, klientów itp. Key account manager analizuje rynek, monitoruje działania konkurencji i podejmuje ważne decyzje rzutujące na kontakty z klientami. Niekiedy taka osoba jest przełożonym przedstawicieli handlowych - wtedy zajmuje się także monitorowaniem sprzedaży i jej kanałów oraz szkoleniem przedstawicieli w takiej tematyce. Więcej informacji na ten temat znajdziemy w serwisie Poradnik Pracownika

Najważniejsze cechy specjalisty od spraw kluczowych klientów

Budowanie sukcesu firmy wymaga odpowiedniej opieki nad kluczowymi klientami, przez co pracodawcy mają spore wymagania od kandydatów ubiegających się o stanowisko key account managera. Niezwykle pomocne jest tutaj wykształcenie związane z branżą handlową, jednak nie jest ono najważniejsze. Znacznie bardziej istotne jest doświadczenie zawodowe w pracy z klientami. Okazuje się, że key account manager powinien posiadać umiejętności negocjowania, odporność na stres i stawiać na dobrą organizację pracy. Przydatna jest również zdolność analitycznego myślenia, a innymi pożądanymi cechami są także:

  • Kreatywność
  • Samodzielność
  • Silna osobowość
  • Znajomość branży
  • Gotowość do nowych wyzwań
  • Determinacja w dążeniu do celu
  • Ambicja
  • Umiejętność tworzenie relacji długoterminowych
  • Znajomość języków obcych
  • Prawo jazdy kategorii B

Jakie są zarobki key account managera? To pytanie zadaje sobie każdy, kto zamierza kandydować na takie stanowisko. Co ciekawe, średnie zarobki na takim stanowisku oscylują w granicach ok. 10 220 złotych, czyli 7 061 zł na rękę. Najgorzej zarabiające osoby uzyskują wynagrodzenie na poziomie do 7 380 zł brutto, a najlepiej zarabiający - do 13 980 zł brutto miesięcznie. 

Jakie jeszcze cechy są pożądane przy kandydowaniu na stanowisko key account managera? Osoba taka powinna być otwarta na ludzi i lubić kontakty z nimi. Musi wzbudzać zaufanie zarówno swoim profesjonalizmem, jak i wysoką kulturą osobistą. W tej sytuacji ogromnie ważna jest też empatia w zdrowej ilości, tak aby klienci nie weszli nam na głowę. Key account manager powinien być nastawiony na realizację celów i konsekwentne dążenie do nich. Jeżeli dany pomysł się nie sprawdza, trzeba próbować innych rozwiązań. To wskazuje, że mile widziana jest też kreatywność, umiejętność działania w stresujących sytuacjach i szybkość rozwiązywania problemów. Specjalista tego typu reprezentuje firmę w jak najlepszy sposób i sprawia, że klienci chcą utrzymywać z nią długotrwałe relacje. Powinien zatem skupiać się na swoich codziennych zadaniach i jednocześnie dbać o interesy przedsiębiorstwa. Pamiętajmy o tym, że nie każdy nadaje się na takie stanowisko pracy. 

Jak widzimy, key account manager powinien posiadać wiele różnorodnych cech charakteru, które pozwolą na efektywne i sprawne wykonywanie swoich zadań w miejscu pracy. Specjalista tego typu odpowiada za pozytywne utrzymywanie relacji z kluczowymi klientami, co z pewnością jest sporym i wymagającym zadaniem. 

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%