Zamknij

Sztum. Na co mogą liczyć migranci? Powiat pierwszym ogniwem migracyjnego eksperymentu

11:09, 29.04.2025 Aktualizacja: 13:20, 29.04.2025
Skomentuj

Radni KO, Razem dla Powiśla (lewica) oraz PSL (Trzecia Droga) zapewniają, że przyjęta uchwała nie niesie żadnego zagrożenia i ma służyć wyłącznie pomocy grupce Ukraińców, którzy chcą na stałe zostać w naszym powiecie. Sprawdźmy to.

Faktycznie – w samej uchwale nie ma mowy o sprowadzaniu migrantów z Afryki czy Azji, ani o wypłacie po 10 000 zł każdemu z nich. I to właśnie dlatego – bo zajmie się tym rząd. Przekazywanie środków socjalnych (równych tym we Francji i Niemczech, aby nie wracali do państw z których ich przesiedlono) oraz zapewnienie wysokiego standardu życia tym, którzy będą relokowani do Polski w ramach unijnego paktu migracyjnego, to zadanie centralnych władz. Samorządy – jak powiat sztumski – mają odpowiadać za "asymilację" i integrację. A przecież to właśnie ten proces nie zadziałał przez dekady w bogatszych krajach Zachodu!

To nie wszystko. Starosta sam zaznaczył, że uchwała dotyczy migrantów, a nie uchodźców. Różnica jest kluczowa:

🔹Migrant – osoba przemieszczająca się w kraju lub między krajami, często w celach ekonomicznych.

🔹Uchodźca – osoba zmuszona do ucieczki ze swojego kraju z powodu wojny, prześladowań lub zagrożenia życia.

Na co będą mogli liczyć migranci w powiecie sztumskim po za Centrum Obsługi Migrantów?

Obszar I. Wsparcie psychologiczne.

Zaplanowane wsparcie psychologiczne będzie miało na celu zapewnienie kompleksowej pomocy dla osób, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej bądź zawodowej. W ramach zadania przewidziane indywidualne wsparcie psychologiczne lub terapie. Spotkania te będą miały na celu poprawę kondycji psychicznej uczestników oraz wsparcie i integrację społecznej i zawodowej. Działania będą realizowane przez wykwalifikowanego specjalistę. Zadanie będą zlecone na zewnątrz. Wsparcie będzie realizowane w sali, stanowiskach zamiejscowych, Urzędu Pracy Sztucznej. Co zapewni wygodny dostęp uczestników do świadczonych usług. Czas trwania wizyty psychologicznej to 45 minut plus 15 minut na analizę oraz uzupełnienie dokumentacji. Łącznie będzie to 60 minut na uczestnika. W przypadku potrzeby przedłużenia wsparcia czas trwania tej terapii będzie elastyczny, dostosowany do indywidualnych potrzeb uczestników. Po zakończeniu takiego wsparcia psychologicznego nastąpi poprawa sytuacji uczestników projektu i ta poprawa będzie weryfikowana na podstawie opinii wystawionej przez psychologa. Opinia psychologa będzie stanowiła dokument potwierdzający osiągnięte zmiany i poprawę jakości życia osoby, która korzystała z tego wsparcia.

Obszar II. Wsparcie edukacyjne.

Planowane wsparcie edukacyjne będzie obejmowało szeroki zakres działań mających na celu wyrównanie szans edukacyjnych oraz integracji migrantów ze środowiskiem.  W ramach zadania przewidzieliśmy m.in.:

  • zajęcia dodatkowe, dydaktyczno-wyrównawcze, na przykład zajęcia z matematyki, języka polskiego i innych przedmiotów, w zależności od zidentyfikowanych potrzeb, przy integracji z lokalną grupą rówieśniczą.
  • wsparcie psychologiczne, zajęcia indywidualne.
  • wycieczki krajoznawcze, edukacyjne, kulturowe, na przykład wyjazdy do kina, teatru. Organizacja wydarzeń, które mają na celu integrację dzieci migranckich z rówieśnikami.
  • zakup materiałów dydaktycznych, pomoce dydaktyczne, monitory interaktywne, podręczniki, laptopy, programy do nauki języka polskiego, gry edukacyjne i integracyjne, książki. Każdy uczestnik objęty wsparciem, będzie miał opracowany indywidualny plan wsparcia, który będzie przygotowany przez pedagoga lub psychologa, na podstawie diagnozy potrzeb edukacyjnych dzieci oraz ich rodziców. Dokument będzie określał konkretne formy wsparcia, dostosowane do ich potrzeb, z których skorzystają w projekcie.

Działania to będą realizowane w okresie do końca września 2029 roku, w placówkach edukacyjnych, znajdujących się na terenie Miasta i Gminy Sztum.  Czyli Zespół Szkół w Sztumie, Zespół Szkół Zawodowych w Barlewiczkach, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Uśnicach, Szkoła Podstawowa nr 1 w Sztumie, Szkoła Podstawowa nr 2 w Sztumie.

Obszar III. Wsparcie kulturowo-społeczne.

Te wsparcie kulturowo-społeczne w ramach projektu mają cel integracji migrantów z lokalną społecznością poprzez sztukę, działania artystyczne, kulturalne i edukacyjne, wspierające dialog międzykulturowy i międzypokoleniowy. Są to działania, które wspierają pozostałe wsparcie, które zostało wyjęte w projekcie, czyli te wsparcia psychologiczne, edukacyjne, zawodowe oraz instytucjonalno-prawne. Miejscem realizacji tego działania będzie Sztumskie Centrum Kultury.

Rodzaje warsztatów będą to warsztaty plastyczne, artystyczne, dotyczące malarstwa, rysunku od podstaw, pracy z kolorem i kompozycją i tym podobno mają wspierać kreatywność, redukcję stresu i integrację społeczną. Będą realizowane warsztaty muzyczne, nauka śpiewu, gry na instrumentach, warsztaty taneczne, dedykowane dzieciom, uczniom, które będą uczyły współpracy i komunikacji niewerbalnej. Będą integrowały dzieci z różnych kultur przez taniec czy zajęcia sportowe. (Ile kultur reprezentują ukraińscy uchodźcy?)

Dodatkowo w ramach tego działania Sztumskie Centrum Kultury prowadzić będzie zajęcia i wycieczki integracyjne, które mogą pomóc w nauce języka polskiego, w tym zajęciach w ramach strefy odbywania wyobraźni i aktywności w szkołach. Katalog warsztatów jest zgodny z zainteresowaniem dzieckiem, z zainteresowaniami przypadkiem imigrantów oraz lokalnej społeczności. W razie potrzeby organizowane będą warsztaty również z innych dziedzin.

 Głównym celem tych działań jest bowiem integracja społeczna i kulturowa. Warsztaty grupowe będą uczyły współpracy, dzielenia się pomysłami, pomagania sobie nawzajem. Ich uczestnicy będą uczyć się jak wzajemnie realizować projekt, realizować zadanie, co jest istotnym elementem integracji grupowej. 

 Obszar IV. Wsparcie zawodowe.

Celem realizacji zadania będzie zwiększenie szans uczestników na zatrudnienie poprzez dostosowanie ich kwalifikacji do aktualnych wymagań w ramach pracy. Wsparcie zawodowe obejmować będzie po pierwsze doradztwo zawodowe i pośrednictwo pracy indywidualne, opracowywanie indywidualnych planów działania dla uczestników, którzy się do nas zgłoszą.

Staże zawodowe, organizacja trzy miesięczne staże umożliwiające zdobycie nowych kwalifikacji zawodowych. Szczególny nacisk zostanie położony na dostosowanie programu staże do potrzeb uczestników oraz precyzyjne określenie zakresu wykonywanych zadań i nabywanych umiejętności. Realizowane będą szkolenia, w których będą kursy językowe oraz kurs szkolenia potwierdzające kompetencje.

Udział w szkoleniach podnoszących kwalifikacje lub wspierających proces ich potwierdzania. Efektem szkoleń będą uzyskania kwalifikacji i tytułów kompetencji. Uczestnicy szkoleń spełniający status bezrobotnego otrzymają stypendium szkoleniowe proporcjonalne do liczby godzin szkolenia.

Działania te będą prowadzone przez Powiatowy Urząd Pracy w Sztumie z siedzibą w Dzierzgoniu, zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy oraz z późniejszymi zmianami, które wprowadzą nowe akty prawne.

To są podstawowe zadania jakie przedstawiła podczas wyjazdowej sesji Rady Powiatu Agnieszka Mackiewicz Dyrektor PUP w Sztumie, które planowane są do realizacji w ramach projektu i przyjętej przez radnych uchwały. 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%