Wiceprezes PKP Cargo Paweł Miłek, podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. transportu kolejowego, poinformował, że spółka planuje sprzedać na złom ponad 10 tysięcy wagonów. Jak tłumaczył, są one w złym stanie technicznym. Okazuje się jednak, że nie jest to do końca zgodne z rzeczywistością.
„Wagony, które zarząd PKP Cargo chce sprzedać, będą musiały zostać przeznaczone na złom. Wśród nich są tymczasem pojazdy stosunkowo nowe (zaledwie kilkunastoletnie). Takie działanie byłoby szkodliwe dla samej spółki, może też zostać uznane za krok antykonkurencyjny” - skontrował dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.
Informacja ta wywołała burzę!
PKP Cargo sprzedaje wagony
Wystąpiliśmy do sądu o zgodę na sprzedaż 10 tys. 360 wagonów. (…) Warunkiem uczestnictwa w przetargu na te wagony jest dokonanie przedpłaty na 100 proc. wartości tych wagonów i drugi, że te wagony zostaną przeznaczone wyłącznie na złom
— powiedział wiceprezes PKP Cargo Paweł Miłek. Dodał, że wagony te są stare i w złym stanie technicznym.
I tak po tej sprzedaży będziemy mieli nadmiar — stwierdził.
Narracja prezesa obalona
Narrację wiceprezesa PKP Cargo obalił dr Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej, który podczas posiedzenia podkomisji - cytowany przez rynek-kolejowy.pl - stwierdził:
Wagony, które zarząd PKP Cargo chce sprzedać, będą musiały zostać przeznaczone na złom. Wśród nich są tymczasem pojazdy stosunkowo nowe (zaledwie kilkunastoletnie). Takie działanie byłoby szkodliwe dla samej spółki, może też zostać uznane za krok antykonkurencyjny.
Prezes PKP Cargo Agnieszka Wasilewska-Semail przyznała nawet, niektóre wagony z listy – przeznaczonych do obsługi transportu intermodalnego – nie zostały wykorzystane… ani razu!
Część tych wagonów nie była nigdy użyta. Były kiedyś zakupione, dawno temu, platformy pod intermodal, to miał być element rozwoju firmy – i nigdy te wagony nie zostały użyte, bo weszła decyzja węglowa — mówiła prezes.
Kim jest obecna prezes PKP CARGO?
Agnieszka Wasilewska-Semail przez ponad 18 lat związana była z sektorem bankowym. Karierę zawodową rozpoczęła w Belgii w Bank Brusssels Lambert (obecnie ING Bank Belgium). Od 2021 roku pełni funkcję członka zarządu spółek w Grupie Eneris (Eneris Re-Energia, Eneris Siemiatycze, Eneris Ruda Śląska, Eneris Ekopark). W latach 2014-2020 była prezesem i wiceprezesem Rafako S.A. Tego samego Rafako, które od 2011 należało do PGB i 2025 r ogłosiło upadłość. Przypadek?
Do słów dr. Majewskiego odniósł się poseł PiS Łukasz Kimta.
Nieużywane platformy pod intermodal do przewozu między innymi kontenerów, ładunków wielkogabarytowych czy sprzętu wojskowego.
Wagony 20-letnie są praktycznie nowe. Przez cały czas słyszeliśmy, że chodzi o stare, niedostosowane węglarki – tymczasem okazuje się, że są tam też inne wagony. Należy zastanowić się nad zawiadomieniem prokuratury o działaniu na szkodę spółki — powiedział.
Szok. PKP Cargo złomuje wagony, ale nie tylko węglarki. Część z nich jest nowa i nigdy nie była używana. Na złom mają pójść platformy intermodalne czy do przewozu sprzętu wojskowego! O sprawie w sejmie poinformował Jakub Malinowski — napisał redaktor naczelny ZDG TOR Łukasz Malinowski.
https://x.com/Lukasz_Malin/status/1937758221462306926
Burza w sieci
Wywołało to burzę! Sprawa jest szeroko komentowana na portalu X.
PKP Cargo na równi pochyłej! Kolejne posiedzenie podkomisji, a my znów słyszymy to samo: cięcia kosztów, zwolnienia, sprzedaż majątku. Deja vu? Nie, to stopniowe zwijanie polskiego przewoźnika! Rząd nie ma pomysłu na rozwój. Rok temu obiecywali oszczędności, a dziś? Straciliśmy rynek, kontrakty, przyszłość! Zamiast strategii wzrostu – tylko plany na kolejne wyprzedaże i redukcje. Za 3-4 lata zostanie tylko zgasić światło. Gdzie plan pozyskiwania nowych kontraktów? Na jakie rynki chcecie wejść? Jak rozwijać PKP Cargo, a nie je zwijać? Panie i Panowie – czas na konkrety, nie kolejne puste obietnice! Polacy zasługują na rozwój, a nie na wyprzedaż narodowego majątku!— skomentował były pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
https://x.com/mhorala/status/1937447410315219222
Pozostaje prosty quiz. Złomowanie nowych wagonów to: Głupota, niewiedza, brak kompetencji zarządczych, wszystkie odpowiedzi są poprawne. Przecież to jest prawdopodobne działanie na szkodę spółki i obniżanie zdolności Polski do zapewnienia bezpieczeństwa, w razie jakiegokolwiek zagrożenia zewnętrznego… — skomentował europoseł PiS Piotr Müller.
https://x.com/PiotrMuller/status/1937804212777148608
To jest niebywałe! PKP Cargo złomuje wagony w tym nowe i nigdy nie używane. Na złom mają też pójść platformy intermodalne czy do przewozu sprzętu wojskowego
— napisał europoseł PiS Michał Dworczyk.
https://x.com/michaldworczyk/status/1937779981746340249
Najciekawsza była zaś reakcja pani prezes, która tłumaczyła: “każdy wagon jest zewidencjowany w PKP Cargo”. Tłumacząc z prezesowskiego na nasze: “Wiemy co mamy, wiemy co sprzedamy i wiemy co zostanie pocięte” — tłumaczy posłanka Razem Paulina Matysiak.
https://x.com/PolaMatysiak/status/1937791747037245684
Czemu zarząd PKP Cargo sprzedaje na złom nowe wagony, które nigdy nie były używane? A także platformy intermodalne czy do przewozu sprzętu wojskowego??? — dopytuje Adam Czarnecki.
Wróćmy do ów nieużywanych wagonów do przewozu intermodularnego. Jak pisał Kurier-Kolejowy.pl w grudniu 2013 r PKP CARGO podpisało we wrześniu kontrakt o wartości blisko 117 mln zł na zakup 330 platform intermodalnych od Europejskiego Konsorcjum Kolejowego „Wagon”. Produkcja wagonów dofinansowana jest przez Unię Europejską w ramach działania 7.4: Rozwój transportu intermodalnego, Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko 2007-2013”. Kwota dofinansowania to 28,5 mln zł.
Pozostaje tylko jedno pytanie - Kto będzie w Polsce przewoził koleją ładunki?
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz